We geven podium aan...

Peter Ploeg van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond

 

Dat we naar een nieuw systeem over moesten, was daarom vrij duidelijk. Maar we hadden niet gedacht dat het met SmartRespond zo soepel kon gaan.

Met meer dan 6000 gebruikers en al snel 400 activeringen per week waren de gebruikers erg tevreden tegenover enkel de pager. Vandaar dat al snel Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid aansloot op onze manier van alarmeren. Inmiddels maken ook Hollands Midden en Haaglanden deel uit van ons SmartRespond cluster. Door het door SmartRespond laten uitvoeren van alle kritieke processen binnen deze vier veiligheidsregio’s is na 5 jaar SmartRespond toe aan een volledige update. Dit om de garantie in snelheid en betrouwbaarheid te kunnen blijven garanderen.

Samen met de regio’s Haaglanden, Hollands-Midden en Zuid-Holland Zuid moeten we altijd bereikbaar zijn. Concreet betekent dit dat alle facetten van het platform meervoudig worden uitgevoerd en er zelfs een fall-back ingericht is op een externe locatie. Daarnaast zal er een Ontwikkeling, Test, Acceptatie en Productie, (OTAP) straat worden geïmplementeerd, zodat er nooit ‘verassingen’ komen te zitten in het live-alarmeringssysteem.  Op dit moment zijn de voorbereiding in volle gang. Testen doen we zelf en dat creëert voor de live-gang betrokkenheid en medezeggenschap. Kartrekkers vanuit de veiligheidsregio zijn Aad Kelder, Manon Hams en ik zelf. 

Deze investering gaf meteen ook aanleiding om slimmer in te kopen, en werd gekoppeld aan de SmartRespond Enterprise edition. Dat houdt in dat binnen SmartRespond iedere nieuwe aanvullende SmartRespond beschikbaar gesteld wordt aan de Veiligheidsregio. Met de Enterprise edition committeren wij ons als Veiligheidsregio om actief mee te testen. Het voordeel voor ons is dat we het recht hebben om deze modules naar wens operationeel in te zetten. Door minder administratie kunnen wij als Veiligheidsregio sneller mee gaan in de ontwikkelingen van SmartRespond. Zoals met de Duty App en SmartConnect gegaan is.

“Ik was aan het testen met deze app, maar voor ik het wist kregen andere collega’s er lucht van. Dat gebeurde veel sneller dan ik ooit verwacht had. Zonder dat ik het zelf in de gaten had, waren er 15 verbindingen succesvol gemaakt. Het systeem ‘verkoopt’ zichzelf door haar eenvoud en gemak in gebruik”

We streven ernaar om de upgrade van de nieuwe servers, de OTAP en Enterprise edition te combineren met het vernieuwde dashboard van SmartRespond. Want wat is er mooier om een nieuwe software-versie te laten draaien in een gloednieuwe omgeving? 

Blij met de keuze die we gemaakt hebben. We zijn compleet ontzorgd, op alle fronten! 

 

 

Heb je al gehoord van... Echo

Dit soort situaties komen te veel voor, terwijl het niet hoeft. Zonder locatievoorziening, GPS, wifi of bluetooth gevonden worden kan met onze oplossing Echo (voormalig VIL). Daarmee is het voor meldkamers mogelijk de locatie te bepalen aan de hand van een sms-bericht waarmee de beller aan de meldkamer doorgeeft waar men zich bevindt.

Hoe werkt het precies?

De beller ontvangt bij de oproep aan 112 een sms-bericht van de meldkamer met een link. Bij het aanklikken van deze link geeft de beller tegelijkertijd toestemming om zijn locatie te delen. De locatie wordt bepaald en gevraagd om deze informatie door te sturen. Vanuit de 112 meldkamer wordt bevestigd dat de gegevens goed zijn ontvangen. Op het toestel is een kaart te zien van de doorgestuurde locatie. 

Het succes van de locatiebepaling via deze applicatie is mede afhankelijk van de telefooninstellingen van het slachtoffer. Voor een goede bepaling van de locatie is een telefoon nodig waarop een locatievoorziening zit, moet de smartphone verbonden zijn met een datanetwerk (wifi, 4G, 3G) en moet deze data kunnen verzenden en ontvangen via een data-bundel van de provider. Deze instellingen zijn gelukkig tegenwoordig steeds vaker aanwezig in smartphones en staan meestal standaard aan.

Omdat het bereik van de gps-sateliet en de afstand tot de GSM-mast niet altijd even sterk is, kan er bij de locatiebepaling een afwijking voorkomen. Maar de locatie kan wel tot 6m nauwkeurig zijn, zodat je snel gevonden wordt en er hulp gegeven kan worden.

+31 (0) 13 532 1001Wij staan voor u klaar.
webdesign by Robiz.nl Webdesign & Webhosting Tilburg